Asker kommune beholder sin 15. plass i NHOs kommune-NM 2024

Asker kommune har opprettholdt sin sterke posisjon i NHOs årlige Kommune-NM, med en solid 15. plass blant landets 356 kommuner.

Uformelt bilde av ordfører i Asker, Lene Conradi
Foto: Thorbjørn Tandberg/Asker kommune

Rangeringen viser at Asker fortsetter å være en attraktiv kommune for næringslivet.

Gode resultater innen næringsliv

Særlig gledelig er kommunens fremgang innen næringslivskategorien, hvor Asker nå inntar en imponerende 4. plass, opp fra 8. plass i 2019.

"Vi er svært stolte over den positive utviklingen i næringslivet vårt," sier ordfører Lene Conradi. "Det viser at våre strategier for å skape et godt næringsklima bærer frukter. Spesielt gledelig er økningen i den private andelen av sysselsettingen og veksten i bruttoinntekt per innbygger."

Utfordringer og forbedringsområder

Til tross for de gode resultatene, peker ordføreren også på områder hvor kommunen har forbedringspotensial:

"Vi ser at vi har utfordringer knyttet til arbeidsmarkedet og demografien. Vi må jobbe målrettet for å skape flere arbeidsplasser lokalt og tiltrekke oss unge arbeidstakere. Dette er viktig for å redusere pendling og sikre en bærekraftig utvikling av kommunen vår."

Hva er Kommune-NM?

Kommune-NM er en årlig rangering utført av NHO, som vurderer kommunene basert på fem hovedområder: næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse og kommuneøkonomi.

Rangeringen gir et bilde av kommunenes relative styrker og svakheter innen disse områdene.

Askers styrker og utfordringer

Styrker:

• Sterk posisjon innen næringsliv (4. plass)
  • Lav andel uføre og lavt sykefravær
  • Høy andel sysselsatte med høyere utdanning

Utfordringer:

• Arbeidsmarked (59. plass) - for få jobber lokalt, stor andel pendlere
  • Demografi (120. plass) - ugunstig forhold mellom yngre og eldre i arbeidsstyrken
  • Mangel på fagarbeidere med praktisk utdanning

Veien videre

Med sine 100.000 innbyggere og 38.500 arbeidsplasser, har Asker kommune ambisiøse mål om årlig vekst. Kommunen er fast bestemt på å fortsette arbeidet med å styrke næringslivet og skape flere lokale jobber.

Ordfører Conradi understreker viktigheten av kontinuerlig innsats: "Vi må fortsette å investere i tiltak som styrker næringslivet og gjør Asker til en enda mer attraktiv kommune for både bedrifter og arbeidstakere. Vår ambisjon om å nå topp 10 i Kommune-NM er innen rekkevidde hvis vi tar de riktige grepene nå."

Mer om NHOs kommune-NM på NHOs nettsider