Skal utrede mulighet for nytt industrianlegg syd i Asker

Forsvarsdepartementet avholdt torsdag 10. oktober et møte mellom Asker kommune, Chemring Nobel AS og Nærings- og fiskeridepartementet for å følge opp regjeringens veikart for økt produksjonskapasitet i viktige deler av forsvarsindustrien i Norge.

Kart over området

Forsvarsministeren og næringsministeren la torsdag frem regjeringens veikart for økt produksjonskapasitet i forsvarsindustrien i Norge. Veikartet er en helhetlig plan for å bidra til å øke produksjonskapasiteten i den norske forsvarsindustrien. Ett punkt i veikartet dreier seg om en mulighetsstudie for etablering av et nytt produksjonsanlegg for eksplosiver hos Chemring Nobel AS i Asker.

Konstruktiv innledende samtale

En delegasjon fra Asker kommune bestående av ordfører, kommunedirektør, kommuneplansjef og gruppelederne fra partiene Ap, Sp og H var invitert til møtet med Forsvarsdepartementet.

Partene har hatt en konstruktiv innledende samtale i departementet om mulighetsstudien og muligheten for å etablere et nytt industrianlegg syd i Asker for å imøtekomme Forsvarets og alliertes behov for økt produksjon av sprengstoff i lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen landet, Europa og verden befinner seg i.

Staten vil nå utarbeide et mandat for en mulighetsstudie med flere utredningstemaer, slik at regjeringen kan ta stilling til valg av konsept for et nytt industrianlegg som vil styrke produksjon av sprengstoff til Norge, våre partnere og bidra til at Norge oppfyller sine internasjonale forpliktelser.

Vil gi orientering i formannskapet 22. oktober

Forsvarsdepartementet og Chemring Nobel AS vil orientere formannskapet i Asker om saken i deres møte den 22. oktober i Asker rådhus.

Orienteringen vil dreie seg om oppdraget, om betydning for nasjonal sikkerhet, organisering av arbeidet, tidsperspektiv, kriterier for lokalisering, medvirkning og aktuelle utredningstemaer i mulighetsstudien.

Departementet presiserte i møtet at de ønsker innspill fra Asker kommune om forhold som er særlig relevante å utrede i mulighetsstudien sett fra kommunenes ståsted som myndighet for lokal samfunnsutvikling.

Foreløpige og konstruktive samtaler

- I samtalene med departementet og Chemring Nobel har vi hatt en foreløpig og konstruktiv tilnærming. Dette var jo helt nytt for oss, og vi har spilt inn flere forhold det er helt nødvendig å ta hensyn til i en slik varslet, ønsket utredning. Det er ingen som er glad for at dette anses nødvendig, men vi har forståelse med det bakteppet vi har i en usikker verden, at dette er nødvendig, sier ordfører Lene Conradi.

Hun legger til at en mulighetsstudie blant annet må se på miljøkrav, natur, utslipp, friluftsliv, risiko, sikkerhet, hensyn naboskap og hvordan Staten ser for seg at nødvendig offentlig infrastruktur, vei, vann, avløp, sikring av nødvendig krafttilgang og erverv av nødvendige arealer til det nye industrianlegget kan finansieres, dersom anlegget blir noe av.

Kan utløse mange arbeidsplasser

- Et slikt anlegg vil kunne utløse flere hundre arbeidsplasser og ha positive ringvirkninger for en videre tettstedsutvikling og lokalt næringsliv syd i Asker. Samtidig vil det også kunne bety ulike utfordringer knyttet til de nevnte faktorene, og særlig for det aktuelle nærmiljøet sør i kommunen. Og det må vi ta på alvor, sier ordfører Lene Conradi.

Les nyhetssak på regjeringens nettside