Statsbudsjettet 2025: - Svært krevende for kommuneøkonomien også i 2025

Mandag 7. oktober la Støre-regjeringen fram forslag til Statsbudsjett for 2025. Kommuneøkonomien for neste år blir svært stram. Kommunen vil de neste dagene se nærmere på hva statsbudsjettet vil bety konkret for Asker.

Portrett av ordfører Lene Conradi
Foto: Torbjørn Tandberg

- Vi trenger litt tid til å gå grundig inn i hvordan regjeringens forslag til statsbudsjett 2025 helt konkret vil påvirke Asker kommunes økonomi og tjenestene vi skal gi innbyggerne, sier ordfører Lene Conradi.

- Det er likevel ikke tvil om at vi allerede nå kan fastslå at det blir et svært krevende år i 2025, og de påfølgende årene. Dette er dessverre som forventet. Regjeringens forslag bidrar ikke til en styrket kommuneøkonomi. Det betyr at vi må gjøre krevende omstilling i årene framover, noe vi allerede er igang med, sier hun.

Håper Stortinget stiller opp

I statsbudsjettet foreslår regjeringen å øke de frie inntektene til kommuner og fylkeskommuner med 6,8 milliarder kroner neste år.

- Ifølge KS er dette langt fra nok når kommunesektoren allerede mangler rundt 10 milliarder kroner i år, grunnet blant annet reduserte skatteinntekter på 2,5 milliarder kroner, økt kostnadsvekst og økte pensjonskostnader siden revidert nasjonalbudsjett i mai. Det er dramatisk for innbyggerne at regjeringen ikke sikrer en robust kommuneøkonomi. De finansierer ikke i tilstrekkelig grad de tjenestene vi har ansvaret for og som innbyggerne er avhengige av i hverdagen. Vi må nå sette vår lit til Stortinget og deres behandling av statsbudsjettet i desember. Jeg håper Stortinget nå stiller opp for kommunene, sier Conradi.

Behov for omfattende omstilling

På lik linje med hele kommune-Norge, står også Asker overfor store økonomiske utfordringer i tiden som kommer. Det er fortsatt usikkerhet knyttet til den globale og den nasjonale økonomiske utviklingen.

- Vi kan allerede nå fastslå at det nye inntektssystemet som ble vedtatt i Stortinget i juni, gjør at Asker får mye mindre å rutte med hvert år framover. Det er svært alvorlig for Asker, og det vil få store konsekvenser for kommuneøkonomien, og dermed innbyggere, tjenestetilbud og ansatte, noe som betyr at kommunen må gjennom en omfattende omstilling i årene framover, sier ordfører Lene Conradi.

Ingen kompensasjon til Asker i ny overgangsordning

- Vi er overrasket over at regjeringen velger å ikke gi Asker og Bærum kommuner kompensasjon i ny overgangsordning til nytt inntektssystem, men gir overgangsstøtte til tre rike havbruks- og/eller kraftkommuner som allerede har store inntekter som ligger utenfor inntektssystemet. Jeg stiller spørsmålet om dette kan være i tråd med Stortingets vedtak i juni, sier Conradi.

Ett av vedtakene Stortinget gjorde i forbindelse med behandlingen av nytt inntektssystem for kommunene var: "Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av en kompensasjon for de kommunene som utmerker seg med størst negativ første års virkning per innbygger, som følge av endringene av inntektssystemet for kommuner" (Vedtak 816).

Noen øvrige punkter om budsjettforslaget

Til tross for at det foreslåtte budsjettet legger opp til et krevende år i 2025, ser Conradi noen prioriteringer som vil kunne komme innbyggerne og Asker kommune til gode.

• MVA-reduksjon på vann- og avløpsgebyrer fra 25% til 15%, noe som vil resultere i lavere gebyrer for innbyggerne.
  • Regjeringen foreslår å prioritere å hjelpe unge mennesker inn i arbeid, samtidig som de vil styrke lavterskeltilbud innen psykisk helse i kommunene. Dette vil kunne utgjøre cirka 2,7 millioner kroner for Asker.
  • I tillegg er det satt av midler til forebygging av barne- og ungdomskriminalitet, et område som dessverre er en utfordring også i vår kommune. Regjeringen vil også gi støtte til skoler og kommuner med store utfordringer i skolemiljøet.  Totalt foreslås det nå 45 millioner kroner. Det er uklart hvilke kommuner som får tildelt midler.
  • Det er fint å se at byggestart for Oslofjordtunnelen er planlagt i 2025. Dette er etterlengtet og viktig for å gjøre en av våre hovedfartsårer mer trafikksikker.
  • Når det gjelder skjønnsmidler fra statsforvalteren på 1 mrd står det i statsbudsjettet at Oslo og Akershus får minst per innbygger, og hverken Asker eller Bærum vil motta disse midlene i 2024 og 2025.