Høring: retningslinjer for bruk av lokaler i Asker kommune

Etter kommunesammenslåingen har det vært behov for å harmonisere retningslinjene for lån og leie av kommunale lokaler i Asker kommune. Nye overordnete retningslinjene sendes nå ut på høring. Høringsfristen er 8. oktober 2024.

Asker kommune har en omfattende bygningsmasse, og leier og låner ut en rekke lokaler til ulike aktører i lokalsamfunnet. Bygningsmassen kan sees på som innbyggernes felleseie, og kommunen har derfor flere målsetninger om at kommunens lokaler skal være tilgjengelige for innbyggernes bruk.

Nå som flere lokaler innlemmes i det nye bookingsystemet til Asker kommune er det viktig å bli enige om felles retningslinjer for lån og leie av lokaler. Innbyggerne skal gjøre seg kjent med retningslinjene før de tar i bruk lokalene, og skal signere på dem før de får tilgang til lokalene via bookingsystemet. Retningslinjene skal også sørge for at administrasjonen har lik og rettferdig praksis på lån og leie av lokaler.

Forslaget til nye retningslinjer sendes nå på høring.

Høringsfristen er 8. oktober 2024.

Send høringsinnspill

Digitale informasjonsmøter

Vi inviterer til flere digitale infomøter for om de nye retningslinjene og om bruk av lokaler uten tilsyn, og håper dere vil delta på det møtet som passer best for dere:

• 11. september klokken 17:00-18:30. Hovedfokus på meråpne skolelokaler som vil være tilsynsfrie fra og med høsten 2024.
  • 12. september klokken 15:00-16:30. Hovedfokus på tilbakemeldinger på retningslinjene for lån og leie av kommunale lokaler som er på høring.
  • 19. september klokken 16:30-18:00. Hovedfokus på tilbakemeldinger på retningslinjene for lån og leie av kommunale lokaler som er på høring.

Påmelding til møtene via e-post til

Politisk behandling

De nye retningslinjene har vært behandlet i følgende utvalg:

Retningslinjene skal etter planen endelig vedtas av formannskapet 5. november 2024.