Slik får du nye matavfallsposer

For å få en ny rull med matavfallsposer, kan du knyte en pose på håndtaket på matavfallsbeholderen din, så leverer renovatørene en rull på tømmedag. Styret i større sameier og fellesløsninger kan bestille en større mengde med ruller som vi leverer hjem til dere.

Knytt matavfallspose på beholder

Fra høsten 2024 er posene ikke lenger tilgjengelig i dagligvarebutikkene i Asker nord. Asker sør har fra før hatt ordningen med å knyte pose på beholder, og nå innføres dette også i Asker nord slik at det blir likt i hele kommunen.

Hvordan få nye matavfallsposer

Knyt en pose på beholderen: Når du ser at du begynner å gå tom for matavfallsposer, kan du knyte en tom pose på håndtaket til matavfallsbeholderen. Renovatøren vil legge igjen en ny rull med poser ved tømming. Hvis du er helt tom for poser, kan du knyte på en annen type pose på matavfallsbeholderen.

For sameier og de som deler avfallsløsning med fem eller flere naboer: Styret eller vaktmester kan  bestille en større mengde med ruller. Send oss en melding via appen Min Renovasjon, eller ta kontakt med Innbyggertorgene for bestilling. Husk å oppgi hvor mange ruller dere trenger og hvor eller til hvem de skal leveres.

Hent på Innbyggertorgene: Matavfallsposer er også tilgjengelig på alle Innbyggertorgene og gjenvinningsstasjonene Yggeset og Follestad.

Matavfallsposene passer til matavfall

Vi har sett en betydelig økning i forbruk av matavfallsposer i Asker de siste par årene, uten at de innsamlede mengdene matavfall har gått opp. Matavfallsposene finansieres av renovasjonsgebyret som alle innbyggere i Asker betaler. Matavfallsposene er designet til matavfall, og det er derfor viktig at de kun brukes til dette.

Restavfall kan du kaste i en vanlig pose. Du kan for eksempel kjøpe en rull med avfallsposer i dagligvarebutikken.

Matavfallet blir til biogass

Matavfallet blir omdannet til biogass og biogjødsel ved Den magiske fabrikken i Tønsberg. Biogassen blir blant annet brukt som drivstoff på renovasjonsbilene i Asker.

Den forrige avfallsanalysen i 2021 viste at vi i Asker kommune er gode til å sortere matavfall, men mye av det er mat som kunne vært spist. Vi kan også bli flinkere til å sortere ut mer matavfall fra restavfallet. Du kan lese mer om analysen her: Så flinke er vi til å sortere i Asker

Takk for at du bidrar til å ta vare på ressursene i avfallet!