Fornyet avtale om å forhindre digitalt utenforskap

- Det gjør helt reelt en forskjell for veldig mange å få denne hjelpen, sier ordfører Lene Conradi. 16. mai signerte Conradi en revidert samarbeidsavtale mellom Asker kommune og Seniornett. Formålet med avtalen er å redusere digitalt utenforskap og å øke den digitale kompetansen hos innbyggere i kommunen, med fokus på målgruppen 55 år og eldre.

Representanter fra Seniornett og ordfører Lene Conradi holder opp signerte  samarbeidsavtaler.
- Dere utgjør en reell forskjell, sier ordfører Lene Conradi. Fra venstre: Stein Gråthen (Seniornett Asker), ordfører Lene Conradi og Sigbjørn Christensen (Seniornett Røyken). Foto: Erik Thompson

Kort fortalt

Asker kommune og Seniornett har signert en revidert samarbeidsavtale. Formålet med avtalen er å redusere digitalt utenforskap og øke den digitale kompetansen hos innbyggere i Asker kommune, med fokus på å nå de fra 55 år og oppover.

Siden 2017 har Seniornett Asker hatt en avtale med Asker kommune. I den nye reviderte avtalen forplikter Seniornett Asker og Seniornett Røyken seg til å tilby gratis veiledning i digitale verktøy ukentlig på innbyggertorg i hele nye Asker kommune. Kommunen på sin side skal stille med gratis utlån av kommunale lokaler og nødvendig digital infrastruktur.

- Vi ser det jo daglig, at alt blir mer og mer digitalisert. Det å mestre disse nye digitale verktøyene er ofte en terskel å komme over. Alt fra teaterbilletter, buss og offentlige tjenester. Ikke minst Asker har digitalisert nesten alle tjenestene, så vi ser et veldig behov for å hjelpe folk i gang. Nå er det jo smarttelefoner som gjelder, nesten hundre prosent, sier Stein Gråthen i Seniornett Asker.

Viktig tiltak for å forhindre utenforskap

I tillegg til at offentlige tjenester i økende grad har blitt digitalisert har også mye sosial interaksjon blitt flyttet over i sosiale medier.

- Sosiale medier har blitt en utrolig viktig sosial kanal for veldig mange eldre, og kommer til å være det i mange år fremover. Vi må bare forsterke innsatsen vår for å forhindre digitalt utenforskap, og der er Seniornett en utrolig viktig støttespiller, sier ordfører Lene Conradi.

Avtalen et eksempel til etterfølgelse

Avtalen har vært en modell for andre kommuner, for Seniornett har fått forespørsler fra andre Seniornett-foreninger rundt omkring i landet om å få kopi av avtalen.

- Jeg tror mange kommuner har fraskrevet seg ansvar for digital undervisning av seniorer, så vi har sendt ut kopier til 5-6 Seniornett-foreninger i østlandsområdet. Så på dette feltet er Asker kommune en foregangskommune, sier Gråthen.

Nye frivillige veiledere velkommen

- Det som er drivkraften er for det første at vi hjelper folk til å bli kjent med det digitale, men de er så takknemlige óg! Tusen takk for at vi fikk hjelp, hører vi ofte. Det er så hyggelig å få den tilbakemeldingen, avslutter en smilende Sigbjørn Christensen i Seniornett Røyken.

Det er hele tiden behov for flere frivillige digitale veiledere. Seniornett er spesielt interessert i deg som er nylig pensjonert, og som har fersk erfaring med digitale verktøy.

Ved interesse ta kontakt med Seniornett Asker eller Seniornett Røyken

Les mer på Seniornett sin egen nettside
Les den reviderte samarbeidsavtalen med Seniornett