Jobber med å gjøre kommunens lokaler lettere tilgjengelig for innbyggerne

1. november lanserte Asker kommune en ny digital løsning for booking av kommunens lokaler.

Bilde av digital bookingløsning på mobil
Snart blir flere av kommunens lokaler tilgjengelige fra bukselomma. Foto: Erik Thompson

Innbyggertorgene først ut

I første omgang er det lokaler på innbyggertorgene, flere forsamlings- og selskapslokaler, lokaler tilrettelagt for ungdomsaktiviteter, og enkelte møterom som blir tilgjengelige i bookingløsningen.

Muligheten til å låne møterom og aktivitetslokaler på innbyggertorgene og noen andre lokasjoner har vært tilgjengelig i flere år allerede, gjennom løsningen Online Booking til Vega SMB. Denne løsningen erstattes nå av løsningen BookUp av Sem & Stenersen/ProKom, og flere lokaler blir tilgjengelige.

Mål: å åpne opp og tilgjengeliggjøre

– I 2024 starter vi arbeidet med å tilgjengeliggjøre idrettshaller og gymsaler. Det langsiktige målet er å åpne opp så mange av Asker kommunes lokaler som mulig. Frem til i dag har flere av disse lokalene vært lite kjent, men vi håper og tror at den nye bookingløsningen kan gjøre at flere blir kjent med, og ønsker å ta i bruk alle kommunens lokaler, sier prosjektleder Rebekka Davidsen.

Den nye bookingløsningen skal bidra til å gjøre Asker til en kommune det er lettere å bo og leve i, ved å gjøre kommunale lokaler og ressurser mer tilgjengelig for lokalt næringsliv, interesseorganisasjoner og frivillig aktivitet.

– Vi mener at å åpne og tilgjengeliggjøre flere lokaler kan bidra til å skape levende lokalsamfunn, å motvirke utenforskap og redusere sosial ulikhet. Å fylle lokaler som står tomme med liv og aktiviteter er også god ressursutnyttelse, avslutter Davidsen.

Finn lokaler i Asker kommune

Du finner den nye bookingløsningen på www.booking.asker.kommune.no. Bookinger som ble utført på www.utleie.asker.kommune.no før 1. november har nå litt overført til den nye bookingløsningen.

Se oversikten over lokaler i Asker kommune som i dag er tilgjengelige for lån eller leie, og som på sikt vil bli tilgjengelige i den nye bookingløsningen.

Digitaliseringsprosjekter i Asker kommune

Er du interessert, kan du lese mer her om pågående digitaliseringsprosjekter i Asker kommune.