Velkommen til Barnas verdensdag - en gratis familiefestival i Asker kulturhus!

For 16. året på rad arrangerer Asker kulturhus lørdag 19. oktober Barnas verdensdag – en gratis familiefestival og fargerik møteplass med et mangfoldig kulturuttrykk.

Fra Barnas verdensdag i Asker, forestillingen "Papillion" med Sarah Camille.
Fra Barnas verdensdag i Asker, forestillingen "Papillion" med Sarah Camille. Foto: Anne Cecilie Hagen

Vi setter ny publikumsrekord hvert år nå og i fjor hadde vi over 4000 besøkende i Asker kulturhus.

- Vi gleder oss veldig til å ta imot like mange glade og nysgjerrige barn i år, sier prosjektleder for Barnas Verdensdag, Elise Hatlø og fortsetter;

- Headlineren i år er Miss Tati, et funky forbilde som skal holde to konserter. Sammen med hennes dansere og musikere, blir vi tatt med inn i en boligblokk som yrer av liv. Miss Tati har en unik formidlingsevne og energi som får liten og stor til å føle seg sterk og glad uansett hvem de er og vil være!

Miss Tati har i løpet av de siste ti årene blitt en av de mest sentrale aktørene på den eklektiske bergenske musikkscenen.

Tett program

Det vil være mye å oppleve i kulturhuset denne dagen, både i form av verksteder og opplevelser.

• Barna kan bli med å lage papirmasker fra Mexico med Jonas Roman Cadena som også byr på kreativ «tryllelklipping»!
  • Barna kan bli med å lage indiske silkeblomster, lære seg japansk kalligrafi, origami og få navnet sitt skrevet i japanske tegn.
  • I år vil CPN Junior Club ha verksted for barna der du kan lage kinesiske vifter og få vite ditt kinesiske dyretegn, og du kan bli med å lage båter i tre med Oslofjordmuseet.
  • Det blir det også cubansk musikkverksted, teaterlek med Kulturskolen, Jungeltunnell, forestilling med Riti Ritimo og som kjent det populære streetdance verkstedet med Herbie.
  • Radar ungdomsklubb inviterer til heng med gaming og åpen klubb, det blir mulighet å få både ansiktsmaling og hennamaling og de kjente papegøyene våre vil gjerne ta bilder med barna!

Tegnekonkurranse

TV aksjonen er rett rundt hjørnet og i forbindelse med at innsamlingsaksjonen som i år går til Barnekreftforeningen Sammen for små helter, har vi invitere alle barn i Asker til å delta i en tegnekonkurranse der tema er «Min superhelt».

Et utvalg av tegningene vil bli vist i en tegneutstilling som åpner denne dagen. TV aksjonen vil stå med egen stand og vi håper mange vil verve seg som bøssebærere.

Stor satsning for Asker kulturhus

Barnas verdensdag er en av årets store satsninger for Asker kulturhus og er et samarbeid på tvers i kommunen. Her bidrar både Asker kulturskole, Asker bibliotek, ungdomsklubben Radar, Asker innbyggertorg og Asker kulturhus. Sammen med en rekke artister, verkstedansvarlige og engasjerte ungdommer skapes en festival som år etter år trekker tusenvis av publikummere.

- Vi ønsker å være en festival på barnas premisser der vårt slagord er «Den kuleste dagen i Asker» Viktige stikkord er at det skal være gratis, det skal vise et mangfold av kulturuttrykk og det skal være noe for barn i alle aldre, forteller Hatlø og ønsker alle barn og familier velkommen til festivalåpning i teatersalen presis kl.12.00. lørdag 19. oktober. Her er det plass til 500 stykker og det er første mann til mølla, avslutter Hatlø.