Grønn energiproduksjon i Asker: solkraft på agendaen

Asker kommune tok et første skritt mot grønn energiproduksjon da flere aktører presenterte sine mulige løsninger for solkraft på halvøya. Blant de tilstedeværende aktørene var Hurum Energi, PureEnergy, Energeia/Eidsiva.

Ordfører Lene Conradi og kommunedirektør Lars Bjerke

- Asker kommune har som mål å fremme produksjon og bruk av grønn energi som en del av vårt arbeid for et bærekraftig samfunn og næringsliv, uttalte ordfører Lene Conradi.

Kommunen har mottatt flere henvendelser fra ulike aktører og vurderer nå muligheten for å etablere solkraftanlegg på halvøya.

- Kommunedirektøren har nylig sett på noen muligheter, og etter dagens orientering er det naturlig at vi undersøke dette nærmere, sa Conradi.

Andre kommuner på Østlandet er i lignende prosesser, og i sin presentasjon for formannskapet refererte kommunedirektør Lars Bjerke til Energikommisjonens rapport fra 2023.

- Vi er midt i det grønne skiftet, og solkraft vokser raskt. Dette må vi undersøke grundig. Ifølge Energikommisjonens rapport er det behov for betydelig økt kraftproduksjon i Norge. Et kraftoverskudd vil bidra til større forsyningssikkerhet og konkurransedyktige priser, sa Bjerke.

Han vil nå utrede videre hvordan solkraft kan bygges ut i kommunen på egnede områder og avklare dette med de potensielle aktørene.

- Dersom dette skal bli en realitet, må utvikling og utbygging skje på en skånsom måte for både natur, mennesker og lokalsamfunn, understreket Bjerke.

Hvis solkraftanlegg blir aktuelt i Asker, vil kommunedirektøren sørge for en god prosess i tråd med plan- og bygningsloven.