Kort fra formannskapet 8. oktober

Kort fortalt

Kommuneøkonomi, teknologi og kunstig intelligens, beredskap og Friluftslivets år var blant temaene i formannskapet tirsdag 8. oktober.

Svært krevende økonomisk situasjon

Formannskapet behandlet 2. tertialrapport. Rapporten viser at virksomhetene har jobbet godt med å tilpasse driftsutgiftene. Omstillings- og effektiviseringstiltakene er i henhold til planen som innebærer en reduksjon i driftsbudsjettet på 120 mill. kroner. Tjenesteområdene rapporterer om budsjettavvik for året på 12 mill. kroner (0,1 %).

Den lave skatteinngangen hittil i år og det nye inntektssystemet som ble vedtatt i Stortinget i juni, i tillegg til økt kostnadsvekst, høye renter og økte pensjonskostnader, viser at Asker kommune står foran en krevende økonomisk situasjon i tiden som kommer. De frie inntektene, skatt og rammetilskudd, ligger 244 mill. kroner under budsjett. Beregninger fra Skatteetaten og KS viser et budsjettavvik for skatt og inntektsutjevning på mellom 200-250 mill. kroner for 2024.

- Dette viser at Asker kommune står i en krevende økonomisk situasjon med stor usikkerhet i tiden som kommer.  Både omfattende skattesvikt, reduserte fremtidige inntekter som følge av nytt inntektssystem for kommunene, økt kostnadsvekst, økte pensjonskostnader og høye renter, gir et behov for omfattende omstilling i årene framover. Kommunen står i omstilling og forbereder nå omfattende kutt- og effektiviseringstiltak for 2025 og årene framover, sier ordfører Lene Conradi.

- Statsbudsjettet som ble lagt fram denne uken, var ikke betryggende for Askers kommuneøkonomi. Situasjonen er urovekkende, alvorlig og vil få store konsekvenser for velferdstilbudet til kommunens mange brukere, innbyggere og føre til en mer krevende arbeidssituasjon for våre ansatte.

- Samtidig ser vi at kommunen drives på en effektiv og god måte. Og det er grunn til å understreke at vi har stor tillit til at kommunedirektøren styrer kommunen på en god måte, og at han stiller store krav til økonomistyringen fremover, sier hun.

Saken vil endelig bli behandlet i Kommunestyret.

Reglement for delegering og innstilling

Formannskapet behandlet revidert reglement for delegering og innstilling i Asker kommune. Det er kommunestyret som må fastsette dette minst én gang per kommunestyreperiode.

Formålet med delegering er å overføre beslutningsmyndighet med klar ansvarsfordeling og kompetanselinjer, for å sikre rettssikkerhet og effektiv saksbehandling. Reglementet avklarer oppgave- og myndighetsfordelingen mellom folkevalgte organer og administrasjonen, og er basert på prinsippet om maksimal delegering til laveste nivå innenfor lovens rammer.

Forslaget bygger i hovedsak på reglementet fra forrige valgperiode, med endringer vedtatt i juni 2023

Bruk av teknologi og kunstig intelligens - KI - i Asker kommune

Formannskapet fikk en orientering om bruk av teknologi og kunstig intelligens i Asker kommune før de behandlet saken om oppfølging av verbalvedtak om samme tema.

Satsningen på smart bruk av teknologi og kunstig intelligens har vist at digitalisering i Asker kommune gir mulighet for forenkling, effektivisering og omstilling, samt en bedre ressursutnyttelse i sektorene.

Kommunen vil fortsette denne satsningen fremover. Kommunedirektøren vil senere presentere mål, innsatsområder og strategier i forbindelse med en ny temaplan for innovasjon, digitalisering og bruk av kunstig intelligens (KI).

Overordnet beredskapsplan for Asker kommune

Formannskapet behandlet ny overordnet beredskapsplan for Asker kommune.

Planen beskriver hvordan beredskapen i kommunen er organisert ved alvorlige uønskede hendelser som rammer kommunen som helhet, eller som er av en karakter som krever sentral koordinering og ledelse.

Formålet med planen er at kommunen skal ha en beredskapsorganisasjon som trer i kraft, helt eller delvis, ved uønskede hendelser hvor den ordinære linjeorganisasjonen alene ikke er den hensiktsmessige organisasjonsformen for å redusere konsekvensene av hendelsen, opprettholde kommunale tjenester og i etterkant normalisere situasjonen.

Denne planen er en viktig del av «Plan for helhetlig og systematisk arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap i Asker kommune» som vil komme til politisk behandling i begynnelsen av 2025.

Forsyning og egenberedskap i Asker

Formannskapet behandlet tirsdag sak om verbalforslag om forsyning og egenberedskap. Asker kommune er godt rustet mot en internasjonal forsyningskrise og samarbeider godt med nasjonale og regionale aktører.

Egenberedskap er en viktig del av beredskapen i Asker og Norge, og kommunen vil styrke arbeidet med egenberedskap, slik at innbyggerne er best mulig forberedt på en eventuell forsyningskrise.

Se saken her

Markering av Friluftslivets år 2025

Formannskapet behandlet sak om Friluftslivets år 2025. I 2025 markeres Friluftslivets år både nasjonalt og lokalt. Det planlegges en markering i Asker der lag og foreninger og tjenesteområdene i kommunen arrangerer aktiviteter og arrangement lokalt.

Markeringen er en flott mulighet til å løfte frem friluftslivstilbudet i Asker og spesielt de lag og foreningene som tilbyr aktiviteter lokalt. Året legger til rette for at flere innbyggere finner sin friluftsglede og blir aktive brukere av friluftslivet. Kommunen har tatt en koordinerende rolle i planleggingen av året.

Målgruppen er alle innbyggere i Asker, med spesielt fokus på barn og unge, de som har lyst til å være mer aktive i naturen og de som ikke kjenner friluftslivet. Friluftslivets år bidrar positivt inn i folkehelsearbeidet i kommunen. Å drive friluftsliv gir helsemessige gevinster både for den psykiske og fysiske helsen og kan være en utløsende faktor for å ta miljøvennlige valg. I tillegg er markeringen i tråd med Temaplan for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv 2021-2033 og Temaplan medborgerskap 2021-2033